събота, 14 октомври 2017 г.

Ферментирали зеленчуци! сурова туршия/ Fermented green stuff, vegetables

Туршия си го наричаме и особено докато сме млади или направо малки, изобщо не осъзнаваме каква полезна храна за тялото пропускаме така с лека ръка...Имаме си туршията като даденост, като нещо, дето мама или баба ще го прави. А ние сме все още млади, туршиите са за възрастните :)

Преди около 6 месеца промених начина си на хранене. Не мога да кажа, че е съвсем радикално, защото преди не е като да съм го карала "през просото". А и имам дълги периоди, в които съм предприемала стъпки към определен начин на хранене, за да усетя или с надежда направо да подобря състоянието си.

Но осъзнах, че съм пропускала най-важното! БАЛАНСА. Отделно включих/ изключих някои храни (ядки, семена, соя, глутен, захар и някои други), покрай щитовидната си жлеза

Всъщност баланса е онзи ключ, който помага именно балансирания и полезен начин на хранене, да стане твой не за няколко месеца, докато свалиш някой и друг килограм. А да стане начин на живот. 

Понечих да пиша повече за себе си и здравето, но засега ще се огранича с общи думи. 

Покрай многото четене и търсене, ферментиралите храни се оказаха във фокуса ми. В България обръщах внимание само на Бг кисело мляко. Сега съм в Швеция и тук се наложи да отиркия и други видове ферментирали храни, за да мога да доставя пробиотици на тялото си и най-сетне да обърна внимание за пропускливите си черва! Та от тях медикаментите не действат добре и пълноценно, тялото не може да функционира правилно и в резултат се понасят много страдания. 

Един от най-лесните начини - то май това си Е начина, открих в сайта на Надя Петрова - нутриционист. Между другото тя подкрепя всичко с много красиви фотографии :) Да ти се прияде :)



Та вече няколко пъти слагам зеленчуци да ферментират. Оказа се, че ми стигат съвсем малко, за да напълня  буркана. Няма смисъл да правя повече, защото трябва да ги съхранявам в хладилника, когато ферментационния процес е достатъчен. И предпочитам да слагам по-често, отколкото много наведнъж. А те не са стерилизирани, сурови са.


Зеленчуците се измиват и нарязват на ленти или кръгчета - моркови, пиперки, камби, карфиол, зеле, краставици или корнишони, цвекло... Каквото ви дойде на ум. 


Подреждат се в буркани и се добавят билки и подправки по вкус. Аз използвах само черен пипер на зърна. но това е само засега :)


Кипва се вода и се добавя към нея морска сол или друга, по желание. На 1 литър вода се добавят 30 г сол или 2 супени лъжици. Разбърква се, за да се разтвори добре солта и след това се оставя водата да се охлади.
Когато водата е на стайна температура, се заливат с нея зеленчуците, докато не се покрият напълно. Не трябва да плуват отгоре над водата, защото ще започнат да развиват мухъл! Добавя се тежест, за да ги държи под вода -добър вариант е листо от зеле или пък плик пълен с вода. Майка ми слагаше отгоре по две лозови пръчки, кръстосани и те се "справяха" с придържането на зеленчуците. 


Покрива се буркана, за да не попада прах вътре, но не се затваря плътно. 
Бурканите се държат на стайна температура. След- дни може да се опита дали вкуса ви е подходящ да си хапвате. Ако не, оставете бурканите за още 1-2 дни и пак опитайте. Долу-горе за около седмица вкуса е хубав. Поне за мен. И когато това стане, бурканите се затварят плътно, прибират се в хладилника и.... зеленчуците се консумират с удоволствие :)

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации

I've been featured on:

I've been featured on:
Oombawka Design
Featured Five Club
Stitch It Up Link Party
2 Crochet Hooks
EyeLoveKnots
featured button
Oombawka Design
Be A Crafter xD
Creative Crochet Workshop